System zapewnienia jakości kształcenia (SZJK) w Politechnice Opolskiej jest zgodny z ogólnymi założeniami systemu szkolnictwa wyższego w Polsce oraz nawiązuje do rozwiązań realizowanych w uczelniach Unii Europejskiej. Standardy międzynarodowe systemu zapewnienia jakości kształcenia zostały określone w Deklaracji Bolońskiej i rozwinięte w dokumencie przyjętym w Bergen w 2005 r. przez ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe w krajach europejskich. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce sytuuje system zapewnienia jakości kształcenia jako integralną część procesu edukacji i badań prowadzonych na Uczelni. Jednocześnie jego realizacja nie powinna przysparzać nadmiernych obowiązków pracownikom związanym z procesem edukacji czy zarządzania Uczelnią. System zapewnienia jakości kształcenia w Politechnice Opolskiej obejmuje studia wyższe (I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie), studia doktoranckie, szkoła doktorska oraz studia podyplomowe. Uwzględnia autonomię i specyfikę jednostek organizacyjnych Politechniki Opolskiej i został opracowany w oparciu o ich doświadczenia w zakresie doskonalenia jakości kształcenia. System zapewnienia jakości kształcenia w Politechnice Opolskiej został zapoczątkowany przez regulacje oparte o ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.) oraz wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych i Statutu Politechniki Opolskiej. Obecnie został dostosowany do zapisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 roku (Dz. U z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.).

 

Cele SZJK w Politechnice Opolskiej

  • zapewnianie osiągania zakładanych efektów uczenia się określonych w programach studiów zgodnych z Polską Ramą Kwalifikacji (PRK) przez studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych,
  • podnoszenie poziomu wykształcenia absolwentów Politechniki Opolskiej z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb wynikających z ewolucji otoczenia społeczno-gospodarczego Uczelni,
  • umacnianie specyfiki Uczelni poprzez rozwój unikalnych specjalności studiów, zapewnianie spójności kształcenia oraz badań naukowych,
  • udział interesariuszy zewnętrznych oraz otoczenia społeczno-gospodarczego w ocenie i doskonaleniu jakości kształcenia,
  • podnoszenie atrakcyjności i konkurencyjności Politechniki Opolskiej w polskim i europejskim obszarze kształcenia,
  • podnoszenie kompetencji społecznych studentów,
  • internacjonalizacja studiów,
  • budowanie w środowisku akademickim Politechniki Opolskiej kultury jakości, znajdującej wyraz w zbiorowej odpowiedzialności za kształcenie oraz propagowanie wzorców zachowań i działań projakościowych,
  • popularyzowanie informacji o działaniach podejmowanych w zakresie doskonalenia jakości kształcenia.

 

Podstawy prawne Systemu

  • Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 roku (Dz. U z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.)
  • Statut Politechniki Opolskiej (uchwała nr 345 Senatu Politechniki Opolskiej z dnia 04.09.2019 r.)
  • Zarządzenie Rektora Politechniki Opolskiej nr 78/2019 z dnia 10 grudnia 2019 r. w sprawie zasad funkcjonowania systemu zapewnienia jakości kształcenia w Politechnice Opolskiej.

 

Skład Wydziałowej Rady ds. Jakości Kształcenia

Przewodnicząca:

  • dr inż. Barbara KUCHARSKA – Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia na WEAiI

Członkowie :

  • dr inż. Arkadiusz GARDECKI
  • dr hab. inż. Maciej Zdanowski prof. PO
  • dr inż. Małgorzata ZYGARLICKA
  • mgr inż. Piotr Szpulak – przedstawiciel Samorządu Doktorantów
  • Olaf Wojtarowicz – przedstawiciel Samorządu Studentów

 

Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz aktualne rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczące kształcenia

 

Wyniki ankietyzacji przeprowadzanej wśród studentów/aboslwentów WEAiI